مربی‌گری چگونه به رشد و توسعه مغز شما کمک می‌کند؟

925

انعطاف پذیری مغز

 

انعطاف پذیری مغز

مطالعات جدید نشان داده شده که :

هیپو کامپ مغز انسانِ بزرگسال سلول‌های جدید می توانند تقسیم شوند و رشد کنند.

این نظر برخلاف نظریه قبلی بود که سلول‌های مغز بعد از چهل سالگی رو به کاهش هستند.

مغز با هر تجربه جدید مغز ساختار پیوندهای خود را کمی تجدید می کند.

ایده‌ی تجدید پیوندهای سلول‌های عصبی بر اثر تجربه را به نام مبلغش، یادگیری هبی می‌نامند.

یادگیری نیز شامل این تجربه‌ی جدید است؛ و مشخصات شیمیایی مغز را تغییر می‌دهد.

 

تحقیقات نشان داده است که “سلول‌های عصبی به صورت مجزا عمل نمی‌کنند؛ آن‌ها در تعامل با دیگر سلول‌های عصبی‌اند و شبکه‌های عصبی تشکیل می‌دهد.”

 

کوچینگ و انعطاف پذیری مغز

 

اصلی‌ترین ابزار در کوچینگ و مربیگری پرسش است.

 

در فرایند کوچینگ پرسیدن سبب می‌شود که گفتگو وارد مرحله‌ی یادگیری شود.

مراجع با تفکر در مورد سؤال ، فعالیت مغزی را شروع می‌کند که عصب شناسان از این فرایند به تبادل علائم الکتروشیمیایی در نرون های مغز یاد می‌کنند.

مغز انسان طبق پژوهش‌های جدید دارای خاصیت نرو پلاستیسته است یعنی مغز خاصیت انعطاف‌پذیری دارد.

 

همچنان که می‌گویند یادگیری، یادگیری به همراه دارد. ثابت‌شده است مغز در بزرگ‌سالی هم در حال رشد است.

 

پرسش کردن بر کیفیت اتصالات مغزی اثر می‌گذارد بنابراین مغز دارای ساختاری جدید خواهد شد.

 

اگر راه شما برای حل مسئله یافتن مهارت حل مسئله باشد به همین میزان نیز مغز خود را با روش شما سازگار می‌کند و شکل می‌گیرد.

در واقع مغز به صورت ساختاری و کارکردی تغییر می‌کند وقتی ما توجه و تمرکز خود را به‌سوی روش جدید و یادگیری می‌کنیم.

کوچ یا مربی وقتی از مراجع می‌پرسد، مراجع قسمتی از مغزش فعال می‌شود که متفاوت از قسمتی است که مثلاً در مشاوره گرفتن یا آموزش فعال می‌شود.

کوچینگ
مکالمه‌ی مبتنی بر پرسش، در مغز مسیری جدید برای یادگیری فراهم می‌کند.

مکالمه‌ی مبتنی بر پرسش، در مغز مسیری جدید برای یادگیری فراهم می‌کند.

پرسیدن به عنوان روش برای مراجع خودآگاهی به همراه دارد زیرا برخلاف مکالمه و یا مشاوره مطلبی یادآوری نمی‌شود؛

بلکه مغز فعال می‌شود تا ساختاری نو برای فرایند مکالمه‌ی مبتنی بر پرسش شکل دهد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.