برای شروع یک کار باید چه کار کنیم؟

1,382

 

تاریخ روزی در وصف ما خواهد نوشت:

«در اینجا روزگاری مردمانی می‌زیستند که
هر سال سر بر آسمان، نیایش تحول می‌خواندند و در سراسر زمین تمایز را تحسین می‌کردند اما زندگی خود را بر تکرار و تقلید و تنبلی بنا کرده بودند.

حتی هر سال، بهانه‌ی خنده و گریه‌شان هم هیچ تغییری با سال‌های قبل نمی‌کرد.

انقراض آن‌ها، نه با برخورد شهاب‌سنگی از‌ بالای سرشان بود و نه به روبرویی با یخ‌بندانی در زیر پایشان.
آن‌ها خود، آگاهانه، مرگ را – که سکون و تکرار و توقف است – انتخاب کرده بودند.»

محمدرضا شعبانعلی

دقیقاً دارم فکر می‌کنم بعد از این جمله چه بنویسم در توضیح یا تفسیرش، هر تفسیری بر این جمله مانند تأییدی بر محتوا و منظور آن است. اینکه من چگونه می‌توانم خود را توسعه دهم یا به سیاق خودت را معماری کن، درآیم. تنها راهش تائید و پذیرفتن همین جمله است که آگاهانه سکون و تکرار و توقف را انتخاب نکنم.

در دایره‌ای از ترس، تکرار و توقف، هنوز را ادامه می‌دهیم.
ست گادین در کتاب به جعبه دست بزن، نتیجه‌ی آزمایشی را بیان می‌کند که انسانها وقتی هیچ راهنما، ابزار و نقشه‌ای ندارد چگونه می‌تواند در جنگل یا صحرای بزرگ آفریقا راه خود را پیدا کنند؟
دکتر جان سومن در این باره تحقیق کرد و به این نتیجه رسید که ما روی دایره راه می‌رویم. هر قدر هم تلاش کنیم روی خط مستقیم حرکت نمی‌کنیم و با تمام تلاش‌هایمان باز به نقطه اول می‌رسیم یک دایره‌ی کامل.
غریزه‌های ما کامل نیستند. دکتر سومن می‌گوید: به حواستان اعتماد نکنید، چون با اینکه ممکن است فکر کنید روی خط صاف راه می‌روید، این فکر درست نیست.
ست گادین ادامه می‌دهد که: ذات انسان این است که به نقشه نیاز دارد. اگر به قدر کافی شجاع باشید که نقشه‌ای ترسیم کنید، دیگران از شما پیروی خواهند کرد.
ست گادین یادآوری می‌کند که ترسیم نقشه بدون شروع کردن امکان ندارد. دقیقاً بدون شروع کردن؛ مانند نوشتن که بدون نوشتن ممکن نمی‌شود.
فقط با دست زدن، آزمودن، تعدیل و درک است که واقعاً می‌توانیم مالک چیزی باشیم و واقعاً تأثیر بگذاریم.
ست گادین
اما همین حالا مغز قدیمی ما شروع می‌کند به مقاومت کردن و ما را از شروع کردن و اقدام کردن دور می‌کند مغز مارمولکی ما را به سازش تشویق می‌کند.
بهترین زمان برای شروع کردن و خارج شدن از حرکت باطل در مسیر دایره‌ای همین حالا است. اکنون، نه به زودی.
کلید خارج شدن از مسیر دایره ای اکنون است. شروع کردن در همین حالا است.
قبل از شروع، برنامه ریزی کنیم و شروع کنیم همین حالا.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.