شش اصل کوچینگ و مربیگری چیست؟

1,494

کوچینگ (مربیگری) مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که مربی آن‌ها را بر اساس تجربه و یادگیری آموخته است.

کوچینگ(مربیگری) در هر سطحی شامل مهارت‌هایی اساسی و مجموعه‌ای از ابزارها و مدل‌ها است. همچنان که می‌تواند سبکی از رهبری باشد.

اما در هر حالتی فرایند مربیگری می‌باید در حیطه‌ی مسئولیت‌پذیری فردی به تغییر و اقدام منجر شود.

 

فرایند مربیگری و کوچینگ بر اساس شش اصل شکل می‌گیرد.

 

اصل ۱: مراجع شخصی کاردان است.

 

کوچ و مربی مراجع را دارای دانش در مورد پرسش و مسئله مطرح شده می‌داند.

مراجع همراهی مربی را انتخاب میکند تا به انتهای مسیر حل مسئله برسد.

فقط مراجع دانای کل مسئله است و می‌باید در نهایت با مسئولیت‌پذیری راه‌حل را انتخاب و اجرا کند.

مربی گزینه‌ها، دانش و دیدگاه خود را طرح می‌کند اما در نهایت، انتخاب و اجرا با مراجع است می‌کند.

 

اصل ۲: مربی دانایی و علم مراجع را در جهت مسئله برانگیخته می‌کند.

 

مربی مشاور نیست و از دیدگاه خود پند و اندرز نمی‌دهد. مربی همراه است.

فرایند توصیه و پند دادن برابری سطح میان مربی و مراجع را از بین می‌برد. توصیه و پند دادن منجر به وابستگی می‌شود که خارج از منظور کوچینگمربیگری است

ابزار اصلی فرایند کوچینگ پرسش و پرسیدن است و از طریق روشن کردن پرسش در نهایت مراجع خود پاسخ را انتخاب و ارائه می‌دهد. این فرایند نوعی یادآوری دانش و توانایی مراجع است.

 

 اصل ۳: مربی جنبه‌های گوناگون مسئله را باید در نظر بگیرد.

 

کوچ یا مربی در نقش یک روانشناس عمل نمی‌کند تا گذشته، حال یا آینده‌ی مراجع را در نظر داشته باشد.

مسائل از جنبه‌های مختلف بر هم تأثیر متقابل دارند در نتیجه مربی از جنبه‌های گوناگون مسئله مطلع می‌شود. اثربخشی مربی برای مراجع هدف اصلی است.

 

 اصل ۴: فرایند کوچینگ با دستور کار مراجع شروع می‌شود.

 

کوچینگ با دستور کار مراجع شروع می‌شود و با حل آن فرایند کوچینگ پایان می‌یابد.

کوچینگ
هدف اصلی کوچینگ تغییر و اقدام است.

 اصل ۵: مراجع و مربی برابر هستند.

 

قضاوت و حکم صادر کردن در فرایند کوچینگ جایگاهی ندارد.

کوچینگ و مربیگری رابطه ی مبتنی بر احترام متقابل است. رابطه ی مربی و مراجع مانند رابطه ی همکار – همکار است.

 

اصل ۶ :تغییر و اقدام موضوع اصلی کوچینگ است.

 

تغییر کردن یا تغییر دادن چیزی و اثربخش بودن هدف اصلی مراجع است.

هدف مراجع از گزینش مربی تغییر و اثربخشی است؛ بنابراین اگر مراجعی این هدف را ندارد یا توانایی به ثمر رساندن آن را ندارد می باید فرایند کوچینگ متوقف شود زیرا رابطه ی بی ثمر است.

 

 

2 نظرات
  1. عباس طاهری می گوید

    از شما متشکرم که مهارت به این مهمی را به زبان ساده و روان و کامل بیان کردید

    1. سعید شریفی می گوید

      سپاس از توجه شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.