بمب یک عاشقانه

1,408

آنچه در کشورهای استبدادی اتفاق می‌افتد از تمام چیزهایی که ادبیات تاکنون خلق کرده به مراتب

بدتر است.

اسماعیل کاداره

بمب یک عاشقانه، بمب که در جنگ است و جنگ محصول انتخاب حکومت‌ها؛ اما یک عاشقانه فقط در زندگی اتفاق می‌افتد

فیلم بمب یک عاشقانه داستان مایی است که در جنگ بزرگ شدیم.

 

یک ترانه عاشقانه را با زجر پیدا می‌کردیم گوش کردنش با زحمت بود. رادیو را با پارازیت گوش می‌کردیم اگر موفق

می‌شدی موجش را پیدا کنی.

 

بمب یک عاشقانه داستان است بله داستان است اما زندگی همیشه از یک داستان بی‌رحم‌تر است. ما در بی‌رحمی زندگی

کردیم اما داستان برایمان لطیف و مهربانش می‌کند. زندگی ما شبیه چه بود شبیه یک هذیان که می‌خواستیم تعبیرش کنیم.

در گیجی رشد می‌کردیم و بزرگ می‌شدیم. بمب یک عاشقانه داستان ماست داستان پیروزی ما. داستان هر آنکه که عاشق

بود و زندگی را آری گویان در آغوش می‌گرفت توانست از ادبیات هم فراتر رود.

بمب یک عاشقانه، روایت یک تجربه است تجربه‌ی زیستن در شرایط بمب.

 

ما در شرایط بمب رشد کردیم و آموختیم. این مایی که می‌گویم همه‌ی ایرانی‌های که درچهل سال گذشته زندگی کرده‌اند

زنده و مرده.

 

بمب یک عاشقانه روایتی از زندگی در گذشته‌ی نه چندان دور انسان ایرانی است. این فیلم به کارگردانی پیمان معادی

روایت می‌شود و به هنرمندی محمود کلاری به تصویر درمیاید.

 

هیاهوی دیوارنویسی‌ها، تظاهر مطلق، صدای آژیر، زمزمه‌ی مخفی یک ترانه، ترس از تنبیه، دیدار درخطر، ما در این چنین

زمینه ای رشد کردیم و رشد می کنیم.

بمب یک عاشقانه روایتگر یک مشکل اساسی است نداشتن رابطه. اگر بر سر ما بمب می‌ریزند نتوانسته‌ایم ارتباط داشته

باشیم با طرف مقابل.

اگر نمی‌توانیم عاشق بمانیم نتوانسته‌ایم با معشوقمان ارتباط بگیریم.

بازگیر اصلی وقتی توانست بر شرایط بمب و جنگ پیروز شود که توانست حرف بزند و ارتباط برقرار کند.

بازی خیره‌کننده‌ی خردسال که عاشق می‌شود و نامه‌ی می‌نویسید معجزه‌ی ارتباط است.

تمام این مشکلات زمانی از بین می‌روند که رابطه برقرار کردن، حرف زدن است که رابطه را شکل می‌دهد.

جنگ‌ها از حرف نزدن شکل می‌گیرند.

سعید شریفی
کلاه نمادی از ترس ، ماسک، و نداشتن رابطه ی ایمن با موقعیت اکنون

سکانس صحبت زن و شوهر داستان با کلاه ایمنی بیان‌کننده‌ی مشکل ریشه‌ای انسان معاصر ایرانی

است؛ رابطه.

سعید شریفی
بمب یک عاشقانه

بمب با رابطه می آید و با رابطه می‌رود زندگی هم با رابطه می آید و با رابطه می‌رود. ارتباط کلید رشد است.

برای رابطه بیشتر به شجاعت نیاز داریم تا انتخاب کنیم و شجاعت با شهود گره

خورده است تا با فکر. ما به زبان زندگی زندگی نیاز داریم آنچه که مارشال روزنبرگ

در کتاب ارتباط بدون خشونت مطرح می کند.

نسل جدید فیلم‌سازان، مترجمان و نویسندگان جوان ایران امیدوارکننده‌اند. تولیدات این نسل نشان می‌دهد که جامعه‌ی

ایران ممکن است همچون ققنوس دوباره پرواز کند. همچنان که تاریخ ایران گواه است.

 

کانال من در تلگرام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.